Thursday, May 10, 2007

Kenapa Aku Tak Tengok Wayang

Di suatu pagi nan indah, sebiji email telah masuk ke dalam peti masuk aku.

Title: Jangan Pandang Belakang
'Semalam aku gi tengok wayang citer Jangan Pandang Belakang kat Galaxy depan umah aku tu. Seram giler citer dia, sampai ada yang melatah-latah pun ada terkejut. Dia punya stuntman pun ada yang meninggal sorang masa penggambaran tu'.


reply from X 'Iye ke? Kau pergi dengan awek mana tu? Ha kantoi.'
reply from X2 'Ntah, siap berkepit lagi tu hehe.'
reply from owner 'Aku gi sorang-sorang je la. pergila tengok kira best jugakla.'
reply from X1 'bla bla bla bla........blah
End of the episode 1.

Pada suatu hari sabtu tahun 1996, jam hampir 11 pagi. Seorang budak yang selamber rock sedang sekonyong-konyongnya menuju ke sebuah panggung wayang gambar alias pawagam LIDO yang terletak di sebelah Sungai Kelantan. Tujuannya hanya satu, iaitu untuk melihat sejauh manakah kesedapan dan keseronokan menonton filem AWAS da movie lakonan kumpulan KRU yang diwar-warkan oleh kawan-kawannya di sekolah dalam tingkatan tiga itu. Sememangnya kumpulan KRU pada masa itu menjadi pujaan para remaja dengan imej rap dengan jeans besar serta gaya mereka yang tersendiri. Oh biarku dengan jeans biruku- kata yusry KRU.

Dengan rasa tidak ingin ketinggalan berbanding rakan-rakan yang lain. Dia terus menyusur membelah lautan manusia yang membanjiri perkarangan pawagam LIDO untuk mendapatkan tiket. Namun hampa kerana barisan di hadapan kaunter tersangatlah panjang. Yang kedengaran hanyalah laungan 'teket teket' oleh ulat tiket yang menjualnya dengan harga RM 5 berbanding harga di kaunter RM 3. Waktu tayangan sudah hampir bermula dalam 15 minit lagi. Arrgh. Akhirnya terpaksalah dia korbankan juga membeli dengan ulat tiket tadi.

"4 ghiyal buleh bang?", tanya budak itu.
"Tokleh dik. Oghe ghama nok ni", balas ulat itu.
"Bulehla bang. Nak start doh tu" budak tu masih menegotiate.
"Oklah 4 ghiya", ulat itu setuju kesian melihat budak itu.

Maka masuklah si budak itu dengan hati yang berdebar-debar. Penuh sesak dalam panggung itu dengan para pemuda tiang negara pemudi harapan bangsa menyebabkan dia terpaksa duduk di seat terkehadapan sekali. Tayangan pun bermula. Sekali-sekala suasana menjadi gamat dengan sorakan penonton melihat adegan-adegan pujaan mereka hinggalah ending of the movie.

Pintu keluar pun dibuka dan pengunjung-pengunjung berkerumun sambil menolak-nolak, berasak-asak untuk keluar. Tidak kurang juga jeritan gadis-gadis memarahi tangan-tangan yang cuba mengambil kesempatan. Tapi si budak tadi masih berada di belakang jauh dari kerumunan manusia sambil memerhati gelagat manusia. Setelah keadaan mulai surut maka keluarlah dia ke tengah sinaran cahaya sang suria setelah berada dalam kegelapan pawagam, menuju ke surau berdekatan untuk menunaikan solat Zohor sebelum pulang ke rumah sambil terbelenggu di fikirannya akan satu perkara yang menyebabkannya fobia sehingga kini.
'Ya Allah.Apakah yang telah aku lakukan ini?'. Itulah kali pertama dan terakhir dia menjejakkan kakinya ke pawagam.

Sejak hari itu, dia telah nekad dan membuat keputusan tidak akan menjejakkan kakinya lagi ke panggung wayang gambar.
End of episode 2.

Hari ini panggung wayang masih dibanjiri manusia-manusia yang kononnya ingin mencari ketenangan sambil melepaskan batuk di tangga pawagam setelah berpenat lelah bekerja siang dan malam sepanjang hari minggu. Namun masjid-masjid dan surau-surau kian sunyi kian sepi dipenuhi tahi cicakman. Majlis-majlis ilmu kian suram, yang kelihatan hanyalah wajah-wajah warga emas yang setia mendengar sambil menghabiskan sisa hidup di dunia yang fanaa ini.

Aktiviti perfileman kian giat dijalankan. Begitu juga dengan industri hiburan tanah air. Anak-anak muda berbondong-bondong mengasah bakat menyanyi dan berlakon meninggalkan muqaddam dan al-quran yang kian berhabuk. Anak-anak muda serta mak bapak sekali lebih mengenali apa itu pitching, apa itu vibrator, bagaimana memilih lagu, bagaimana menghayati lagu dan persembahan. Namun anak-anak muda sudah tidak mengenali apa itu tajwid, apa itu makhraj, apa itu izhar ikhfa' idgham dan apa itu iqlab. Makbapak pula lebih suka menghayati persembahan lagu, konsert realiti dan filem bollywood sehingga tidak segan silu menangis teresak-esak sampai keluar hingus. Namun bila baca quran takdela pulak rasa nak menangis ke bila baca sampai pada ayat tentang balasan azab bagi mereka yang kufur nikmat Allah sedangkan nabi menyuruh kita menangis apabila membaca al-quran. xleh menangis pun kena buat-buat menangis.

Camne nak nangis Zim, baca pun tidak, kalau baca pun merangkak-rangkak apatah lagi nak berusaha memahami maknanya huh.

Argh nampaknya aku berleter lagi. Lalu aku meneruskan coretan aku dengan 7 Sebab Kenapa Aku tak Tengok Wayang.
1- Aku tak nak bazir duit aku. Sekarang ni baper ek harga tiket wayang? aku rasa ada dalam 10 ringgit kot. Kalo sekurang-kurangnya aku tonton wayang seminggu sekali, bermakna aku dah membelanjakan sebanyak RM 520 dalam setahun. Kalo 3 tahun dah RM 1560. Hm lebih kurang 1/10 wang belanja untuk menunaikan haji.Nanti bila Allah tanya di mana aku belanjakan wang dan harta aku kat dunia dulu. Aku malu nak jawab yang aku telah belanja sebahagian harta aku untuk menonton wayang oh.

2- Aku tak nak bazir masa. Lagipun nanti kalo Allah tanya di mana aku habiskan usia muda remaja aku. Aku rasa malu nak jawab aku dah habis banyak masa kat panggung wayang gambar oh.

3- Aku tak nak support industri hiburan. Dah la aku kerja penat-penat last-last habis begitu sahaja. Bukan sahaja habis begitu sahaja malah setiap ringgit yang aku bayar seolah-olah aku membayar gaji untuk merosakkan masa depan anak-anak aku dan generasi umat Islam. Bagaimanakah suasana iman dan suasana agama dapat diwujudkan selagi muda-mudi lebih suka ke pawagam daripada pergi ke masjid?

4- Tiada manfaat sedikitpun terhadap akhirat aku.Bapak aku selalu pesan supaya hindari dari bersama golongan yang mensia-siakan masa mereka dengan lepak berbual kosong, cerita yang sedikitpun tidak boleh mengajak kepada amalan dan meningkatkan iman. Sebaliknya carilah teman-teman serta berdampinglah dengan golongan-golongan yang mana bila bersama
mereka hati akan teringat akan Allah dan hari akhirat, iman meningkat, ilmu bertambah dan mendapat jazbah untuk beramal.

5- Cukuplah sekali aku merasainya. Ingat lagi tak sirah nabi Muhammad SAW bilamana ketika baginda di peringkat awal remaja dan diajak ke sebuah pesta keramaian. Lalu Allah menjadikan baginda merasa mengantuk yang amat sangat sehingga tertidur dengan nyenyaknya. Setelah pesta tersebut selesai barulah baginda terjaga dari lenanya. Menunjukkan bagaimana Allah hendak memelihara baginda dari sebarang maksiat sehingga pergi saja pun tak boleh.

6- Aku takut iman aku hilang. Dah la iman aku lemah. Nabi kata jika kita melihat kemungkaran hendaklah dicegah dengan tangan, jika tak mampu cegahlah dengan lisan, jika tak mampu cegahlah dengan hati, itulah selemah-lemah iman. Tapi kalu kemungkaran berlaku depan mata, muda-mudi yang ajnabi berpegangan tangan, berpelukan dalam pawagam, lentok kepala dekat bahu balaknya,orang lain tengok wayang depa buat wayang, tapi kita masih tak berasa apa-apa, bagaimana iman kita pada masa itu?

7- Aku nak ajak diri aku buat perkara makruf dan cegah diri aku buat perkara mungkar.
Nabi pernah bertanya kepada para sahabat. Bagaimanakah keadaan kamu nanti apabila amar makruf nahi mungkar ditinggalkan? Para sahabat bertanya 'akan terjadikah sedemikian rupa?' Nabi menjawab 'Ya, malah lebih dahsyat daripada itu. Para sahabat bertanya 'Bagaimana?'
Jawab nabi 'Apabila perkara mungkar dilihat sebagai makruf dan perkara makruf dilihat sebagai mungkar.Para sahabat bertanya 'akan terjadikah sedemikian rupa?' Nabi menjawab 'Ya, malah lebih dahsyat daripada itu lagi. Para sahabat bertanya 'Bagaimana?'
Jawab nabi,' Apabila mereka menyuruh kepada kemungkaran dan mencegah melakukan kebaikan.

Minta maaf. Tulisan aku ini bukan berniat untuk mengutuk korang yang selalu ke panggung wayang. Aku hormat pendirian korang. Aku cuma menyatakan pendirian aku sahaja. Cuma aku kadang-kadang sedih tengok kawan-kawan aku yang sanggup berpenat lelah naik moto, keta, komuter, bayar tiket bayar duit minyak bayar tol bayar tiket wayang lagi. Tapi tak pernah pun berusaha nak pergi surau di taman perumahan ini. Free je xperlu bayar tiket pun!

Kalo pegi tengok wayang sorang-sorang ok cikit, tapi siap bawak anak dara orang, bawak tunang pergi kuliah kat panggung wayang bertambah lagilah belanja harta yang Allah bagi dekat korang kat restoran makanan segera, beli pop corn, beli air. Dan bertambah solehahlah bakal isteri korang tu.

Zim, aku tengok ada pasangan yang alim pun gi tengok wayang jugak. Student fakulti Islam pun tengok wayang jugak.

Ish ada ke? Macam pernah terbaca juga kat blog student mesir yang kata member2 dia pun ada juga yang rajin ke panggung wayang ops. Aku sangka baik ajela mungkin depa tengah buat kajian ilmiah ke tak pun buat thesis kot hehe. Tapi ustaz aku ajar jika nak cari guru, carilah guru yang murshid, yang beramal dengan ilmunya dan mengamalkan sunnah nabi dalam kehidupan hariannya. Bukan yang belajar ilmu untuk menunjukkan yang dia alim.

p/s: Aku sangat respect tabik spring kalo korang boleh pi tengok wayang, tapi boleh istiqomah solat subuh berjemaah di masjid/surau.

No comments: