Thursday, April 26, 2007

Tok De

Atok...Ooo Atok..Atok tengah buat apa tu? Atok tengah taip blog ek. Tulis pasal apa?

Uhuk uhuk..Atok tengah tulis pasal kamula ni. Atok belum kawin lagi dah jadi Atok dah hehe.

Aik? Atok belum kawin tapi dah jadi Atok, camne tuh?

Bukan Atok betul2, Atok sedara la. Kamu ni cucu sedara Atok. Ish salah panggil Atok ni, Atok kamu ialah bapak mak kamu. Yang ini kamu kena panggil Tok De, paham!

Paham Tok De.

Bagus cucu sedara aku.

Saja merepek kejap. Alhamdulillah, anak sedara aku yang sulong telah selamat melahirkan seorang bayi lelaki pagi Sabtu 14 April 2007 yang lalu. Anak-anak buah sume panggil aku Pak De, manakala adik-adik aku panggil AiDe (I-The). Ai-abang manakala De- gelaran macam Ude la kot.

Panggilan dalam adik-beradik untuk orang Cham lebih kurang sama je dengan orang Melayu.
Panggilan adik-beradik dalam ChamLong - Ngah - Wan - De - Teh - Tam - Neh - Sid - Su.

Kalau Melayu pulak
Long - Ngah - Lang - Anjang - Uda - Andak - Teh - Tam - Chik - Su(kalau salah tolong betulkan-aku tak sempat nak buat research pasal ni)

Pesan Tok De buat kamu wahai Mohd Faris Farhan B Ishak. Bersedialah untuk menghadapi zaman yang penuh pancaroba ini dengan iman dan taqwa. Jadilah seperti ikan, walau semasin manapun air laut isinya tetap tawar.

Meh sini Tok De nak belajar dukung bayi baru lahir.

p/s: Sempatla juga azan dan iqamatkan cucu sedara aku ni. Belajar-belajar hehe. Macam mana progress korang nak jadi pemimpin tu? Semoga mantop semuanya.