Friday, May 11, 2007

Sinchan Dik Cerdas the Movie

(kisah yang penuh fantasi)

Dua hari lepas, tengah godek-godek pc aku, tetiba terjumpa sebuah kisah yang aku karang pada hari-hari terakhir aku tinggal bersama sekumpulan bebudak bujang yang begitu fanataik dengan bisnes MLM (Meniaga Larut Malam). Nantilah aku citer kemudian pengalaman aku ketika hari-hari pertama perjalananku menjejakkan kaki ke Bandar Baru Bangi ini.

Perhatian! Cerita ini adalah rekaan semata-mata dan tiada kena mengena dengan yang hidup mahupun yang telah mati mahupun yang pengsan apatah lagi yang tengah koma.



Sinchan Dik Cerdas The Movie : Pengembaraan To Bangi

Kali ini Sinchan mempunyai suatu tugas yang amat kritikal kerana terpaksa berpisah dengan familinya untuk menuju ke sebuah tempat yang penuh dengan hipokrasi, birokrasi dan motivasi.

Sinchan tidak mendapat sebarang petunjuk mahupun sebarang peta untuk ke Bangi. Apa yang ada cumalah kata-kata seorang tua di kaki gunung supaya memulakan perjalanan di suatu anak sungai di sebelah matahari terbit. Di sana nanti, akan ada orang yang dapat memberi panduan arah ke Bangi.

Dengan berbekalkan spirulina Lux** sebanyak 2000 pv, Sinchan pun memulakan perjalanannya dengan seekor kuda yang berbelang di punggungnya. Sekonyong-konyongnya,setelah dua pusingan album raya dipasang dari mp3 playernya maka tibalah Sinchan di sebuah anak sungai yang diterangkan oleh orang tua di kaki gunung tadi.

Di seberang anak sungai tersebut amat aneh sekali kerana tiada satu pun pokok yang tingginya melebihi paras lutut.Setelah diperhatikan sekelilingnya, Sinchan ternampak suatu lembaga berpakaian hitam lusuh yang sedang mencangkung dari belakang. Setelah hampir 30 minit memerhatikan lembaga tersebut, dengan tidak semena-mena lembaga tersebut pun bangun dan berpusing menuju ke anak sungai.

Tanpa disedari akan kehadiran Sinchan, lembaga tersebut ingin melakukan sesuatu sebelum terkejut dek bunyi kuda Sinchan yang baru lepas minum air.

Tanpa membuang masa, Sinchan pun segera mendekati lembaga tersebut. Alangkah terkejut beruk Sinchan apabila mendapati lembaga tersebut ialah orang tua di kaki gunung.

‘Itu Abang Long akulah. Nama dia Surek. Nama aku Saruk. Kau nak mende?’ Tanya orang tua yang bernama Saruk itu.

Setelah dijelaskan tentang hajatnya untuk ke Bangi, barulah Saruk faham dan memberi panduan arah destinasi Sinchan.

‘Jalan dia sonang jo Sinchan. Depan kau ini ialah sebuah padang rumput ragut yang terbesar di dunia.Kau jalan je ikut matahari terbenam ni, nanti kau akan jumpa seekor kambing di tengah-tengah padang. Aku pun dah lupe jalan mana satu. Tapi jangan bimbang, kau bagi je sebotol spirulina Lux** 100 tablet kat kambing, nanti dia akan bawa kau sampai ke sebuah hutan pokok getah yang tertebal di Asia. Pastu kau jalan aje merentasi hutan tu sampai keluar hutan. Tapi berhati-hati kerana hutan tu berhantu dan mempunyai haiwan buas. Ingat! Walau apapun yang terjadi, itu semua hanyalah cobaan. Lepas aje hutan, kau akan lalui sebuah padang pasir yang mana kau akan nampak sebuah piramid. Kau pegi jumpa orang kat piramid tu. Dia boleh tolong kau.Nanti kau bagi dia Spirulina 1000 tablet sebotol pastu spirulina 300 tablet sebotol. Ingat pesananku dan selamat berjaya wahai orang muda.HAHAHA!’ Pesan Saruk panjang lebar lalu menghilangkan diri entah ke mana.

Sinchan memulakan perjalanannya kembali ketika matahari terbit setelah terlena di tepi anak sungai. Maka bergeraklah Sinchan bersama kudanya menuju ke tengah padang ragut sambil mencari kambing yang kononnya hanya ada seekor sahaja kambing di padang ragut itu.

Hampir tengah hari, matahari semakin memacak di atas kepala, sinaran matahari seolah-olah menggigit-gigit kulit lengannya yang terdedah. Tapi takpe, aku dah pakai pelindung sinar uv Lux**, bisik hati kecilnya sambil menyanyi lagu Hindustan.

Tiba-tiba kedengaran suatu bunyi yang dinanti-nanti. Sah bunyi kambing mengembek. Bek!Bek! Nun di sana, dari kejauhan lagi terpantul sinar cahaya oleh tanduk kambing yang berkilat seperti krom 13CR Alloy. Tiba sahaja berhampiran kambing tersebut, Sinchan terpekik sambil berlari kerana dikejar kambing yang ingin menanduknya. Teringat akan pesan Saruk, dengan jurus hikmat ‘Membelah 7 Petala Langit Menusuk 7 Petala Bumi Peringkat 55 Kuasa Ultra’, Sinchan melempar dengan tepat botol Spirulina 100 tablet masuk ke dalam mulut kambing.

Kambing tersebut menggelupur kerana tercekik botol spirulina tadi. Dek kasihan kat kambing itu, Sinchan pun lantas menepuk kepala kambing dengan helmet silvernya. Sekali hempuk sahaja, botol spirulina tadi pun terkeluar dengan kambing yang masih tercungap-cungap menarik nafas. Padan muka kau, bisik Sinchan.

Tanpa disuruh, kambing tersebut memandang ke arah Sinchan sambil mengembek 14 kali. Bek!Bek!Bek! darab 14. Seolah-olah faham dengan isyarat kambing yang mula berjalan, Sinchan pun menunggang kembali kuda sambil menuruti kambing. Ternyata kambing itu membawanya ke tepi sebuah hutan pokok getah. Inilah dia! Setelah diberi sebotol lagi spirulina 100 tablet, kambing tersebut pun beredar setelah sekali lagi mengembek sebanyak 14 kali sehingga suaranya serak. Kesian kambing.

Kini tinggal Sinchan dan kudanya berhadapkan hutan pokok getah berhantu. Suasana di dalam hutan yang suram gelap dan dingin menambahkan lagi keseramannya walaupun ayam serama di kampungnya mati digilis lori balak.

‘Walauapapun yang datang, itu semua hanyalah cobaan!’. Bertekadkan semangat Suria Perkasa Hitam dan Belalang Tempur, Sinchan melangkah masuk ke hutan pokok getah berhantu bersama teman setianya kuda.

Suasana yang sememangya sejuk sentiasa memeranjatkan lagi apabila buah-buah getah yang matang meletup dengan sendirinya, apatah lagi hanya meletup berhampiran tempat yang dilaluinya sahaja. Cobaan.

Hati Sinchan semakin berdebar dengan kencangnya apabila dari jauh dia mendapati ada satu lembaga yang sedang berdiri di tepi jalan laluan sambil melambai-lambai supaya berhenti.

‘Dei macha! You mana mau pigi?’ Tanya lembaga tersebut yang sememangnya hantu. Sinchan hanya mendiamkan diri.

‘Gua mau pigi minum kat maple As-Salam. Mau ikut sama ka macha?’Tanya hantu lagi.

‘Tarak mau takpalah. Chit poodah!’ Kata hantu lalu terbang pergi sambil menyanyi lagu Tamil ‘Mustoffa-mustoffa’.

Kuda Sinchan lemah semangat dan tak larat untuk bawa Sinchan. Sambil mengheret kuda, Sinchan meneruskan langkah dengan penuh hati-hati kerana cobaan yang mendatang mungkin lebih dahsyat dan mengerikan lagi.

Sambil menyanyikan lagu ‘Nyet-nyet semut siapa sakit dia naik atas’, Sinchan tiba-tiba berhenti kerana pokok getah di hadapannya bergegar seolah ada orang yang melompat-lompat kat atas pokok. Benar tekaan Sinchan, ada seekor monyet sedang terlompat-lompat seperti termakan cili. Sinchan ketawa melihat gelagat monyet tersebut.

Melihat dirinya diketawakan Sinchan, tiba-tiba monyet meraung sekuat hatinya. Wuukwuuk waakwaak! Walaupun badannya kecil tetapi suara monyet bergema ke seluruh hutan dan terus bergema selama 70 saat dengan frekuensi 552 dsb.

Sedar sesuatu akan berlaku, Sinchan bersedia menghadapi segala kemungkinan yang mendatang. Suasana menjadi sunyi sepi seketika sambil memerhatikan sekelilingnya termasuk monyet yang turut memerhatikan Sinchan kembali dengan senyuman yang lebar.

Dari jauh Sinchan dapat mendengar bunyi seperti orang berdengus kuat dari arah belakangnya. Bunyi dengusan itu semakin lama semakin kuat dan semakin dekat.

Sinchan menjeling kudanya memberi isyarat supaya bersiap sedia. Maka terjadilah,

Oik! Oik! Oik! Whoosh!

Lari! Jerit Sinchan kepada kudanya sambil membuka langkah seribu.

Tanpa menoleh ke belakang, Sinchan dan kudanya masing-masing lari seperti Watson Nyambek, namun bunyi benda yang mengejar mereka seolah-olah semakin dekat.

Sinchan nekad untuk menoleh ke belakang untuk memastikan benda yang mengejar mereka dengan rakus itu. Sinchan sekali lagi terkejut beruk dan takut gila babi kerana benda yang mengejar mereka ialah seekor babi hutan albino yang berbulu putih dan bermata merah. Seram melihat taring dan hidung sondol babi hutan itu Sinchan memecutkan lagi lariannya sambil menjerit ‘Mak. Tolong!’.

Hampir 3 jam mereka berkejaran namun masih belum ketemu penghujungnya. Sinchan sudah kehabisan tenaga, begitu juga dengan kudanya apatah lagi si babi hutan yang mengejar mereka.

Hero mana boleh kalah. Di hadapan, Sinchan tersenyum kerana dia ternampak cahaya kecil jauh di depannya menandakan mereka hampir tiba di penghujung hutan sial itu. Cahaya semakin terang dan terang dan akhirnya mereka telah melepasi hutan puaka itu meninggalkan babi hutan gila yang tidak boleh keluar dari kawasan hutan pokok getah itu.

‘Nasib baik kau tak boleh keluar dari hutan. Kalau tak mati aku dikejar kau’ . Kata Sinchan sambil bersorak gembira bersama kudanya yang sudah putih mata namun masih boleh tersengih.

Hari semakin gelap. Sinchan meneruskan pengembaraannya dalam kehausan yang amat sangat. Barulah dia sedar bahawa dia sudah berada di padang pasir yang diceritakan Saruk. Dalam keadaan kering dan ribut pasir yang samar-samar, Sinchan ternampak sebuah bangunan yang besar. ‘Inilah dia piramid itu! ‘Cepat kuda, mana tau ada air boleh minum. Kalau ada orang jual maggie, boleh rebus masak maggie’. Kuda hanya tersengih saja walaupun penat dikejar babi masih belum hilang.

‘Slamekom!Slamekom! Ada orang tak?’ Laung Sinchan di pintu piramid.

Tiba-tiba pintu piramid yang diperbuat daripada batu itu pun terbuka sedikit demi sedikit.

‘Wa’alaikum salam. Masuklah kalau tak malu.’ Kedengaran suara dari dalam piramid.

Sinchan memberanikan diri masuk ke dalam piramid. Setelah beberapa minit kemudian muncul seorang lelaki berpakaian ala raja mesir purba.

‘Pakcik tuan rumah ni ke? Besar betul rumah ni. Ada bilik kosong tak, saya ingat nak sewalah dua tiga bulan. Boleh tak? Kata Sinchan.

Orang itu tidak menjawab, cuma bermain dengan telefon bimbitnya sahaja.

‘Maafkan saya. Nama saya Sinchan. Saya ada bawa hadiah untuk pak cik.’ Kata Sinchan lagi sambil menghulurkan sebotol spirulina 1000 tablet dan 300 tablet.

‘Terima kasihlah. Baik betul kau. Nama pakcik Ramsis. Ini bukan rumah pakcik. Pakcik sedang buat Civil Engineering kat sini. Buatlah macam rumah sendiri. Kau boleh berehat seketika kat sini. Pakcik ada assignment nak buat. Jalan nak ke Bangi, kau ikut je arah timur, nanti kau akan jumpa satu rumah kebajikan. Ada sorang budak gemuk yang boleh tolong kau.Take care.’Kata Ramsis sambil beredar.

‘Tapi macamana pakcik boleh tau saya nak ke Bangi?’ Tanya Sinchan hairan.

‘Tadi Saruk hantar sms kat aku. Hahahaha.’ Jelas Ramsis sambil menayangkan handsetnya.

Malam itu Sinchan bermalam di piramid selepas makan maggie kari dan kudanya pula makan maggie asam laksa. Selera syiot.Sorang 3 bungkus.Beli kat 7-Eleven kirim ngan Ramsis.

Hari ketiga perjalanan Sinchan bermula seawal 6 pagi seusai Subuh.Untuk mendapatkan tenaga dan kecerdasan yang maksima, Sinchan dan kudanya minum secawan kopi Tongkat Ali Power Root keluaran Orang Kampung.

Sinchan meneruskan perjalanan ke arah Timur seperti yang dimaklumkan oleh Ramsis dengan semangat yang berkobar-kobar. Kali ini Sinchan telah memaksa kudanya pulak menyanyikan lagu bagi menghiburkan hati sepanjang perjalanan. Dengan hidung yang kembang-kempis, si kuda telah menyanyikan 11 buah lagu Backstreet boys dan 7 lagu dangdut Iwan. Tak sia-sia Sinchan belanja Maggie asam laksa kat kuda.

Dua kali konyong-konyongnya, tibalah mereka di sebuah bangunan yang mempunyai papan tanda ‘No 7-1-12, Rumah Kebajikan Seri Tanjong’. Walaupun sunyi sepi macam takde orang, tetapi kawasan persekitarannya memang bersih. Lantainya berkilat seperti baru dimop, cermin tingkap pun bersih, pendek kata tak ada sikit pun debu yang melekat kat mana-mana tempat. Terdetik di hati Sinchan mungkin kawasan orang bunian. Kalau bunian takpe juga boleh kahwin ngan orang bunian.

Namun begitu, Sinchan begitu yakin bahawa ada hidupan yang bernama manusia tinggal di situ berdasarkan wujudnya ampaian jemuran yang terdiri daripada seluar jeans Levi’s, t-shirt, boxer, kemeja petak-petak dan kain pelikat.

‘May I help you young man?’

Terkejut Sinchan apabila disapa oleh seorang pakcik tua yang berpakaian silat lengkap dengan keris hitam bersepuh emas sambil menghisap rokok daun.

‘Err, pakcik kenal tak ada seorang budak gemuk yang tinggal di sini? Saya kawan dia. Dah lama tak jumpa dia’.Jawab Sinchan sambil mengenyit mata pada kuda.

‘Ooh, anak ni kawan Smikul. Tapi tak nampak down pun. Takpelah nanti pak cik kejutkan dia. Pukul 12, tak bangun lagi ni. Biasa pukul 6 petang baru bangun. Semalam pergi sponsor prospek, Meniaga Larut Malam la katakan. Tunggu kejap ye.’Kata pakcik sambil beredar.

Hampir 1 jam menunggu, barulah kelihatan sekujur tubuh yang kus semangat datang menghampiri Sinchan.

‘Hai, my name is Smikul. Precious...ss’. Sapa Smikul.

‘Hai, mere naam Sinchan and this is Kuda. Actually...’.Belum sempat Sinchan meneruskan percakapannya, Smikul telah memotong percakapannya.

‘Hari ini, kalau kambing makan rumput, itu perkara biasa. Hari ini kalau burung bisa terbang, itu perkara biasa. Hari ini kalau hantu makan nasi, itu perkara biasa. Bla bla bla bla .Hari ini.... bla bla........perkara biasa.Bla bla bla.......Buang masa belajar bla. Habis duit mak bapak....nak jadi civil engineer konon....bla...gaji berape sangat dengan ijazah tu apatah lagi ngan diploma bla bla.....baik kau toksah belajar Kobil. Bla bla kang kena reject kang...orang sekarang nak cari duit....duit segala-galanya.....Pasti ah! Hari ni bang dok...bla bla gaji lima angka ah... amende iBo** pergi mampus kau punya downline upline online outline dan lain-lain.Bla bla baik kau ikut aku bla bla rugi tak ikut cakap aku....ingat tidur boleh berjaya....bla bla ini baru life....bla bla........’

BEDEBUK!

‘Kau nak cakap ke aku yang nak cakap hah! Aku nak tanya mana arah nak pergi Bangi. Yang kau pergi merepek macam orang sesat akal buat ape tak skool punya budak. Cakap biar pakai akal. Baik kau bagitau mana jalan nak gi Bangi. Kalau tak aku bagi sebiji lagi benjol kat dahi. Nak tak!!’ Geram Sinchan.

‘Tak nak bang. Huwaa. Sori bang, isk isk. Abang jalan terus je ikut jalan ni, nanti sampai kat sebuah tasik. Pastu sampai kat lampu isyarat abang belok kanan. Pergi lurus jumpa roundabout masuk simpang pertama singgah kat Destina. Nanti Abang call la member abang tu. Rumah dia dekat tu je isk,isk.’ Jawab Smikul teresak-esak sambil sesekali mengelap airmata dan air liurnya.

‘Dah dah, jangan menangis. Nah amik coklat ni. Lain kali jangan cakap merapu lagi. Nanti aku sunat kau sekali lagi. Tak guna kalau kau ada duit tapi takde ilmu, lebih-lebih lagi ilmu yang membawa kejayaan kat akhirat. Apa yang lifenya kalu semayang 5 waktu ngko entah ke mana? Rezeki yang ngko dapat pun belum pasti halal-haramnya. Aku tengok macam bukan mlm, tapi macam 'money game' je.Ingat jadi jutawan tapi kalo tak semayang boleh berjaya kat akhirat?’ Nasihat Sinchan.

‘Minta ampun bang. Terima kasih bang. Saya taubat dah bang. Saya nak jadi jutawan yang beriman, boleh kan bang.’ Ikrar Smikul.

‘Bagus sekali, tak kira miskin atau jutawan, yang penting beriman. Semayang kena jaga, kena azam berjemaah kat surau/masjid hari-hari. Taat perintah Allah, ikut apa yang nabi ajar, baru boleh berjaya.’. Kata Sinchan sambil menaiki kuda dan menuju ke tasik Cempaka.

Destinasi Sinchan hampir tiba. Setelah mengikut segala arah yang diterangkan oleh Smikul, akhirnya Sinchan berjaya menjejakkan kakinya di Destina.

‘Hello Pek, aku kat Destina kat roundabout ni. Ambil aku jap, aku tak tau rumah kau kat mane. Okeh’. Sinchan menelepon membernya Pekan di pondok telepon.

Tiba-tiba pandangan Sinchan berpinar-pinar seolah-olah memutarkan badannya 648 kali.Sinchan jatuh tersungkur dari atas kuda, rebah dan tidak sedarkan diri.

Tenenenet! Tenenenet! Tenenenet!

Alarm handset berbunyi. Jam handset menunjukkan jam pukul 6 pagi. Sinchan terkejut besar bila tersedar dalam sebuah bilik yang tidak diketahui lokasinya. Lebih terkejut lagi bila melihat seorang budak yang berwajah mirip Smikul sedang teresak-esak menangis disamping tempat tidurnya sambil menyapu bengkak di dahinya yang kemerahan. Opps..........

Aku kat mana ni..........?!!

p/s: Lama tak dengar khabar Pekan, Che Muk, Juki, Buah getah, Ibab, dan bebudak 'meniaga larut malam' .

No comments: