Friday, May 25, 2007

Akukah lelaki itu?

Hari pertama kursus induksi program aku memang membosankan. Dalam kotak fikiran aku kosong rasa macam mati kutu. Suatu suasana yang aku rasa macam malas nak menghadapinya. Entah mengapa, mungkin hati aku masih memikirkan masa depan kerjaya aku, kerana pada masa itu company aku tengah menjalani proses reorganization untuk menjadi fully research center.

Ex-GM aku ada bagi galakan dan melakukan beberapa inisiatif dengan meminta semua staf di bawah divisionnya iaitu petroleum engineering group dan G&G group untuk mengemukakan pilihan samada ingin stay di tempat sekarang dan menjadi researcher ataupun mencari tempat di OPU (operating unit) lain.Aku pada masa tu memandangkan rasa macam tak berkembang, dan setelah difikir semasak-masaknya, aku memberi pilihan untuk berpindah ke KLCC iaitu bahagian operation.


Banyak pro and contra yang timbul dalam membuat keputusan sebab masing-masing mempunyai daya tarikan tersendiri.

Pro dan contra stay menjadi researcher.
+ Aku nak settle down kat area Bangi ni yang bagi aku lebih aman damai dengan majoriti masyarakat Melayu Islam.
+ Lokasi tempat kerja pun sungguh tenang, tak perlu menghadapi kesesakan lalulintas pagi-pagi dan petang-petang jika bekerja di KLCC. Juga tak perlu fikir pasal tol.
+ Kerja sebagai researcher kira tak begitu 'rush' seperti operation, lebih flexible.
+ Peluang sambung master
- Still rasa kurang exposure
- Tak banyak guidance from senior(sebab ramai senior dah blah gi Company lain, Qatar etc)
- Sume kena buat sendiri, kadang-kadang boleh lost. Kurang berkembang.

Pro dan contra pindah ke KLCC
+ Suasana kerja dan workscope yang lebih mencabar. Lebih banyak potensi diri untuk berkembang, lebih banyak belajar, more exposure, more travelling, more training, more practical.
+ Kepuasan bekerja yang lebih.
+ Suasana kerja yang memberangsangkan, berpandukan pengalaman attachment aku bekerja di KLCC untuk beberapa projek yang ada 3 minggu dan ada yang 3 bulan. Aku rasa lebih fully utilized.
- Hari-hari kena jem. Banyak masa atas jalanraya.
- Mungkin memenatkan sedikit. But later aku rasa ok je, alah bisa tegal biasa, no pain no gain.

SO, what's the result?

Akhirnya walaupun hampir kesemua staf PE nak pindah ke KLCC, keputusannya tak seorang pun diluluskanoleh management HAHA. Maka terpaksalah aku ubah mindset aku semula untuk menjadi researcher kat Bangi ini bersandarkan kepada pros yang aku nyatakan tadi. Masih terkial-kial menyiapkan literature study. Haritu dah present, tapi nampaknya ada kena tambah beberapa skop lagi untuk memantopkan lagi literature study aku ini. Faster Zim Faster!

Berbalik kepada hari pertama induksi aku kat multinational company ini, ada seorang senior satu group dengan aku juga baru nak gi induction sebab sebelum ni contract staff. Memandangkan lokasi program kitorang dekat dengan ofis, Senior aku pun ajak la senior lagi sorang kat ofis kuar minum petang dengan aku sekali.

Sambil dengar depa borak pasal ada company offer triple gaji kat dia, si Nul (senior tadi) tanya kat aku bila nak kawin Zim?

Aku cakap masih mencari. Dia pun kata kat aku janganlah memilih sangat. Kalaulah sume lelaki yang BAIK duk pilih perempuan yang baik-baik sahaja, nanti perempuan yang sederhana baik takde lelaki yang akan bimbing diorang ke jalan yang benar.

Aku hanya tersenyum sahaja. Malas nak fikir, sebab aku tengah fikir macamana nak hadapi induksi selama 2 bulan ini.

Kemudian apabila aku fikir balik apa yang Nul kata tu, aku rasa ada betulnya. Korang rasa bagaimana? Aku rasa ada relevannya TAPI.......

Macamana kita nak menilai seseorang itu baik atau tidak? Baik sangatkah aku ini? Akukah lelaki yang terhangat di pasaran masa ini? Aku pun tak tahu...

Pernah dengar tak perkataan 'kufu' atau 'sekufu'? Bagus.Mari kita renung sejenak akan firman Allah swt dalam surah Nur ayat 26 yang bermaksud:

"Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah untuk wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula)."

Juga, selalu kita dengar kata-kata ' Usahlah impikan wanita semulia Fatimah seandainya dirimu tidak sehebat Ali','tidak perlu mencari teman secantik Balqis jika diri tak seindah Sulaiman' dan
lain-lain. Maksudnya silalah ukur baju di badan sendiri dahulu. Ada orang nak pilih calon isteri yang solehah sahaja tapi diri sendiri tak soleh.

Tapi yang solehah itu macam mana? Dan yang soleh pulak bagaimana? Kalau yang solehah tu mesti pakai tudung labuh, tutup aurat sempurna, jalan tunduk-tunduk ke?Korang rasa bagaimana?

Ada pulak yang kata walaupun awek/tunang aku tu pakai t-shirt lengan pendek, pakai jeans ketat-ketat keluar rumah tapi dia baik hati, berbudi bahasa dan hormat kat orang tua, selalu telepon aku kejutkan bangun sembahyang subuh. Baguslah tu. Ada juga kawan aku yang dulu memang liat solat, tapi bila dah ada awek(walaupon awek dia seksi) tapi aku tengok ada banyak perubahan bila dah mula solat walaupun kadang-kadang di penghujung waktu.

Aku tidak sangka buruk kat depa, siapalah aku nak semak amalan orang sedangkan diriku sendiri pun belum pasti.Bak kata Mufti Perlis apabila seorang wanita yang tidak menutup aurat bertanya "Adakah saya masuk neraka kerana saya tidak menutup aurat, sedangkan saya solat dan melakukan ibadah-ibadah yang lain?"

Mufti tersebut memberitahu kepadanya: "Adapun saya bukanlah malaikat penjaga neraka. Bahkan malaikat penjaga neraka sendiri tidak berhak menentukan siapa yang akan dimasukkan atau dikeluarkan dari neraka".

Akupun bukan nak menghukum jika korang (wanita) tak menutup aurat dengan sempurna, cuma di sana ada dinyatakan kaedah, ada dalil-dalil tentang perintah menutup aurat dengan sempurna dan balasan kepada mereka yang mengingkarinya.

Dato' Hassan Din pernah berkata bahawa tak semestinya wanita yang bertudung itu baik, tetapi wanita yang baik pasti akan bertudung.Kiasannya sama juga, tak semestinya yang tutup aurat dengan sempurna itu baik (sebab ada juga yang pakai sedemikian tapi penipu dan pencuri, tapi ini kes terpencil), TETAPI wanita yang baik dan solehah pasti akan menutup aurat dengan sempurna.

SO. Apakah point yang utama di sini?

Apa yang aku nak nasihatkan diriku dan kawan-kawan semua bahawa sebagai orang awam, tidak ada manusia yang sempurna di dunia ini. Kita akan mendapat pasangan yang sesuai dengan diri kita. Bak kata Dr Fadhilah Kamsah,jika kita ingin melihat peribadi seseorang, lihat kepada pasangannya.

Sebelum kita menilai pasangan kita, nilailah diri kita terlebih dahulu. Jika ingin mendapat pasangan yang solehah, solehkanlah diri kita terlebih dahulu. Sekiranya masing-masing mempunyai banyak kekurangan terutamanya dalam ilmu agama, bincanglah bersama bagaimana agama dalam diri kita dapat dimajukan. Kawin memang seronok, tapi jangan kerana asyiq sangat menikmati keseronokan tersebut sehingga dah kawin 10-15 tahun pun si isteri tak pandai mengaji al-quran lagi, sudah anak 5 tapi masih tak tahu cara menyucikan najis, anak kencing dalam seluar pun main sumbat je dalam washing machine basuh sekali dengan pakaian kita yang kita pakai dalam solat. Kadang-kadang bukannya sebab apa, sebab si suami sendiri pun merangkak-rangkak mengaji quran.

p/s: Biasa korang mengaji al-quran dalam sehari berapa helai?

No comments: