Sunday, January 3, 2010

Pernah Kena Karan?


Tetiba aku teringat kisah waktu aku kecik dulu. Waktu umur 11 tahun. Darjah 5. Masa tu aku tak ingat apa yang mempengaruhi tapi aku teruja untuk mencuba satu eksperimen. Eksperimen untuk merasa bagaimana rasanya elektrik.


Mungkin masa tu aku selalu pasang radio dan main kaset. Lalu aku terfikir bagaimana daripada elektrik boleh menghidupkan radio dan seterusnya memutarkan kaset dan menghasilkan bunyi yang enak didengar.


Lantas pada hari itu aku mencabut hujung plug di belakang radio dan dengan penuh nekad aku menekan ibu jariku menyentuh logam dalam plug tersebut. Apalagas, Trrrrrrrrrrr....... Mujurlah aku sempat menarik balik jari melepaskan diri. Jantung berdegup kencang. Mulutku terkedu.Oh betapa begitunya getaran elektrik.


Sejak peristiwa itu, setiap kali berurusan dengan peralatan mahupun suis elektrik, memang aku lebih berhati-hati. Memang kita perlu berhati-hati pun kan.

Waktu aku mula-mula pindah rumah flat sini, aku terpaksa datang basuh pada waktu malam sebab sibuk kerja siang hari. Sebelum aku sembur air dengan paip getah, aku off dulu main switch. Sebab aku takut air di lantai boleh bersambung dengan plak elektrik di tepi dinding. Akibatnya, Abang Aziz, jiran sebelah rumah datang ketuk pintu sebab lampu gelap tapi ada bunyi orang basuh rumah malam-malam. Lagipun ada air meleleh keluar sikit ke depan pintu rumahnya.

Teringat sebuah hadis yang diajar dalam subjek hadis masa tingkatan 3 berkenaan halawatal iman yakni kemanisan iman.

Dari Anas r.a. bahwa Nabi saw. bersabda, "Tiga hal yang apabila terdapat pada diri seseorang maka ia mendapat manisnya iman yaitu Allah dan Rasul-Nya lebih dicintai olehnya daripada selain keduanya, mencintai seseorang hanya karena Allah, dan ia benci untuk kembali ke dalam kekafiran sebagaimana bencinya untuk dicampakkan ke dalam neraka."

Untuk menyentuh hujung plug sekali untuk merasa elektrik, kita akan terus katakan TIDAK. Tapi untuk kembali melakukan dosa, mulut kata tidak tapi dosa masih berlaku. Owh.

No comments: