Wednesday, September 12, 2007

Ong Tuen San






Matahari memancar terik pagi itu. Ong Tuen San baru pulang dari teratak rumbia tempat dapur masakan Pol Pot. Agak aneh takdir tuhan. Di kala rakyat Kemboja yang lain tak kira samada keturunan Champa mahupun Khmer sedang bertarung nasib menjalani kehidupan di bawah rejim Pol Pot, beliau dikerah pula menjadi pekerja untuk menyediakan makanan kepada rejim yang berpegangkan fahaman Komunis itu.

‘Ong Tuen! Ong Tuen!’ Panggil Ong Mat termengah-mengah.

‘Ada apa Ong Mat?’ Ong Tuen San merenung wajah Ong Mat yang seolah ketakutan dan kepenatan.

‘Aduhai Ong Tuen, apalah nasib kita ni Ong Tuen. Seorang demi seorang kaum kerabat kita di bawa pergi oleh Jabot. Mereka telah bawa Samad pergi Ong Tuen’. Terang Ong Mat sambil menangis.

‘Ya Allah, apakah hal ini Ya Allah. Berat benar ujian yang Kau timpakan terhadap kami ini. Oh tuhanku’. Rintih Ong Tuen San.

Dia terduduk mendengar berita tersebut. Memang menjadi kepastian, sesiapa sahaja yang di bawa pergi oleh konco-konco Pol Pot tak akan kembali lagi. Ong Tuen San termenung memikirkan nasib yang bakal menimpa adik iparnya itu. Bagaimana pula dengan adik perempuan bongsunya bersama 3 lagi anak-anak yang masih belum mengerti apa-apa.

Sudah 2 tahun berlanjutan, Kemboja menderita di bawah pemerintahan gila Pol Pot yang memperjuangkan Komunis. Semua rakyat Kemboja mengalami nasib yang sama, tak kira agama mahupun bangsa, semua yang tidak mengikut perintah akan dibunuh dengan kejam termasuklah dipancung, dibakar, mahupun dibelasah beramai-ramai sehingga tubuh lembik dan lebam tak bernyawa.

Amat menyedihkan lagi apabila golongan para alim ulama terutamanya yang menyebarkan ilmu dan dakwah di pesantren-pesantren turut menjadi korban. Darah para shuhada’ mengalir menitis di bumi Kemboja.

Ong Tuen San sentiasa terkenangkan arwah tok guru beliau yang disanjungi iaitu Tuan Guru Haji Kechik. Semasa hayat mudanya, beliau pernah menuntut ilmu agama sehingga ke nusantra dan pernah bermukim lama di negeri serambi Mekah bersama beberapa sahabat. Kesungguhan sekumpulan anak muda ini dalam mencari ilmu agama disanjungi dan diiktiraf oleh para guru-guru di Kelantan sehingga ada di antara mereka yang bergelar Haji Musa Al-Kelantani.

Ketokohan dan peribadi Tuan Guru Haji Kechik yang penuh rendah diri serta berhikmah sentiasa menjadi contoh dalam membina peribadi Ong Tuen San sebagai murid senior.

Sekitar tahun 1976, Ong Tuen San sudah pun mempunyai 3 orang anak setelah hampir 11 tahun menabur bakti dengan memberi didikan agama di beberapa buah kampung seperti Pou’ Seh, Jumneik, Kompong Cham dan Kompong Som.

Namun begitu, usaha murni beliau tidak dapat diteruskan apabila Pol Pot berjaya menguasai tampuk pemerintahan Kemboja. Raja Kemboja Norodom Sihanouk pada masa itu hanya mampu melihat dari jauh sahaja tanpa dapat berbuat apa-apa. Rakyat Kemboja terus ditindas tanpa belas kasihan. Yang tak bersalah turut dibunuh tanpa alasan beramai-ramai sehingga wujud satu tempat yang digelar ‘The Killing Field’.

Ong Tuen San sedang termenung memikirkan nasib masa depan agama, tanah air serta anak isterinya.

‘Aku mesti keluar dari negara ini’, getus hati kecilnya.

Meskipun kedudukannya pada masa itu sedikit selamat kerana dikerah menjadi tukang masak, namun siapa mampu menduga dengan sedikit fitnah yang dicucuk kepada ketua boleh menyebabkan dia sekeluarga dibunuh. Pernah berlaku seorang lelaki Khmer ditangkap membawa pulang beras curi ke rumah telah dibunuh begitu sahaja walaupun jumlah beras yang diambilnya hanyalah secupak untuk isteri dan anak-anak kecil yang kebuluran.

Komunis memang gila. Seluruh rakyat dikerah mengerjakan sawah ladang sedangkan makanan yang dicatu hanyalah semangkuk bubur yang cair. Ada diantara mereka terpaksa memakan siput-siput dan pucuk-pucuk kayu. Air mata sudah kehabisan untuk dialirkan.

Dasar pecah dan perintah turut diamalkan oleh gerila komunis. Anak-anak muda dan kecil dipisahkan dari ibu bapa dan ditempatkan di sebuah kem yang jauh. Ada yang dikerah menjadi tentera dan ada yang dikerah menjadi buruh kasar.

Komunis memang tidak menerima sebarang unsur keagamaan tidak kira Islam mahupun Buddha di Kemboja. Ini menyebabkan Ong Tuen San sendiri tidak dapat menunaikan sembahyang lima waktu sehari semalam dengan sempurna demi menjaga keselamatan diri serta anak isteri. Mungkin ada yang berpandangan sinis. Namun dalam keadaan darurat, itulah yang terbaik untuk kemaslahatan masa depan. Dia yakin bahawa keamanan akan menjelma suatu hari nanti dan bebas dari belenggu Komunis.

Malam itu malam Jumaat 20 Disember 1977, Ong Tuen San mendapat khabar berita bahawa tentera Vietnam sudah mula memasuki sempadan Kemboja dan telah menguasai bahagian Barat sempadan Kemboja-Vietnam. Pihak Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu sudah mula menghulurkan bantuan dan mendirikan Kem pelarian peperangan berhampiran utara negara Thailand.

Hati Ong Tuen San sedikit mekar direnjis harapan. Dia memanggil isteri dan anak-anak berkumpul di tengah rumah untuk menyampaikan pesanan.

Sambil menilik wajah anak-anak dan isteri, dia mula berbicara.

‘Malam ni ayah ingin menyampaikan sesuatu yang penting. Apa yang yah hendak katakan nanti ayah mahu anak-anak ayah dengar betul-betul dan pegang betul-betul tak kira apa yang terjadi.’

Anak-anaknya hanya mendengar dengan penuh perhatian.

‘Ayah sudah fikir dengan mendalam dengan berserah penuh kepada tuhan. Malam besok, kita semua akan melarikan diri ke Khoi Dang. Di sana pihak UN telah membina kem penempatan untuk pelarian peperangan. Di sana kita akan dibantu dengan baik. Kerajaan Malaysia juga turut sama menghulurkan bantuan. Mereka juga orang Islam.’

‘Kita tak boleh hidup begini selama-lamanya. Entah esok entah lusa ayah juga mungkin diheret oleh Pol Pot. Kita tidak boleh meramal apa yang akan berlaku. Dengan itu ayah ingin berpesan kepada anak-anak sekalian agar jangan sekali-kali lupa kepada Allah. Pegang teguhlah kepada kalimah La ila ha illallah. Sebutlah kalimah ini setiap masa. Mintalah pertolongan dariNya. Sesungguhnya Dialah yang Maha Berkuasa. Walau apa pun yang berlaku jangan lupa La ilaha illallah. Ingat pesan ayah’.

‘Baik yah’. Angguk anak-anaknya serentak.

Tanggal 17 Februari 1978, rejim Khmer Rouge telah ditundukkan oleh tentera Vietnam yang mara dari arah Selatan. Khmer Rouge telah menyerah kalah sementara Pol Pot sendiri telah ditangkap. Seluruh rakyat Kemboja sangat bersyukur dengan perkembangan tersebut.

Walaupun Kemboja telah bebas dari genggaman komunis, Ong Tuen San telahpun nekad tidak akan menoleh lagi ke belakang. Dia mencaturkan langkahnya ke sempadan Thailand di mana sebuah kem telah didirikan oleh pihak United Nation di Khoidang.

Tiba di Khoidang, beliau disambut oleh saudara mara dan kenalan yang turut melarikan diri dari kancah peperangan. Di kem pelarian tersebut beliau cuba meneruskan kehidupan dengan membuka sebuah warung kecil yang menjual air batu demi menyara keluarganya. Hampir 6 bulan mereka tinggal di sana disamping mendapat bantuan dan sokongan dari pihak UN.

Namun begitu, bukan mudah sesebuah negara yang terlibat dengan peperangan untuk mendapat keamanan sepenuhnya. Pada suatu pagi, satu letupan bom yang kuat telah memusnahkan sebuah rumah di kawasan tersebut. Keadaan menjadi huru-hara sebelum pasukan pengaman tiba. Ternyata di sana bukan tempat yang aman juga.

Pada tahun 1979, di bawah pimpinan Tun Abdul Razak, kerajaan Malaysia telah menawarkan suaka kepada pelarian Kemboja yang beragama Islam di Khoidang. Inilah saat yang dinantikan oleh Tuen San untuk mendapatkan sebuah tempat yang aman damai dan menjadikan agama Islam sebagai agama persekutuan.

Lantas ketika itu juga beliau dilantik sebagai wakil pelarian Kemboja bagi menguruskan hal ehwal agama kerana beliau mempunyai ilmu agama yang mendalam serta fasih berbahasa Melayu kerana semua kitab-kitab yang dipelajari ketika di pondok dahulu adalah sama dengan yang diajar di pondok-pondok Pattani mahupun di Kelantan.

Setiap pelarian yang ingin memasuki Malaysia diwajibkan menjalani ujian asas agama seperti mengucap dua kalimah syahadah, bacaan surah Fatihah, rukun sembahyang, puasa dan sebagainya. Terdapat juga pelarian yang berketurunan Khmer memeluk agama Islam di tangan beliau.

Pelarian-pelarian yang diluluskan ditempatkan di sebuah kem penempatan di sebuah kawasan di pantai Cherating. Di kem inilah, pelarian-pelarian Kemboja diberikan bantuan makanan, pakaian dan juga pendidikan samada pendidikan agama mahupun pendidikan perlembagaan Malaysia. Mereka diajar membaca dan menulis jawi dan rumi, bahasa Melayu dan asas bahasa inggeris. Setelah cukup setahun, setiap individu akan didaftarkan sebagai penduduk tetap dan diberikan kad pengenalan warna merah pada ketika itu.

Kem tersebut kemudiannya telah ditutup 3 tahun kemudian. Kali terakhir pengambilan ialah pada tahun 1990 dan ditutup setahun kemudiannya.

Kini sudah hampir 26 tahun beliau meninggalkan kem pelarian tersebut. Sejak keluar dari kem, beliau pernah berkhidmat sebagai mandor di sebuah ladang kelapa sawit walaupun beliau masih lagi dijemput sebagai penceramah dan jurubahasa jemputan oleh pihak PERKIM. Beliau juga sempat mendapatkan surat tauliah dari Majlis Agama Islam Terengganu bagi mengajar agama Islam.

Dengan tauliah tersebut juga beliau mencurahkan ilmu beliau dengan mengajar Al-Quran dan fardhu ain kepada anak-anak penduduk kampung di sebuah kampung di Kota Bharu. 26 tahun, sebaya juga dengan anak teruna beliau yang kini sedang berkhidmat sebagai jurutera Petroleum syarikat minyak negara.

Walaupun beliau bukannya anak kelahiran tanah Melayu, namun dia berbangga kerana darah dagingnya dapat menyumbangkan tenaga demi pembangunan negara Malaysia. Kadang-kala di kala keseorangan, beliau sentiasa terkenang betapa nikmatnya sebuah kemerdekaan dan keamanan yang dicapai oleh sesebuah negara. Sesekali, beliau terasa rindu juga untuk pulang ke kampung halaman di sana, mungkin sudah banyak yang berubah.Namun dia selalu menasihati anak-anak beliau betapa pentingnya diri kita bebas dari jajahan orang lain.

Mungkin dulu kita dijajah dengan senjata dan kekerasan, namun ingatlah walaupun kita sekarang sudah aman merdeka, jangan kita lalai dan alpa, ada satu lagi penjajahan yang lebih dahsyat dan lebih besar malah kita tidak menyedarinya. Itulah penjajahan minda dan pemikiran oleh musuh-musuh Islam untuk menghancurkan kita semua tanpa kita sedari. Ibarat menarik rambut dalam tepung, rambut tidak terputus, tepung tidak terbarai.

Wahai anakku, peliharalah agama dalam dirimu tak kira apa jua pekerjaanmu kerana selagi agama dijunjung selagi itulah kamu akan mendapat kejayaan di dunia dan akhirat.

Hakcipta Terpelihara © dalamperjalanan.blogspot.com
p/s: Selamat Hari Kemerdekaan yang ke-50 dan Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak.

5 comments:

buna BC said...

It's a very touching story sbb mak n pa saya pun bekas pelarian cham. Ayah sy pun byk bercerita zaman pol pot yang kejam tu.

arie_jb said...

same jgk mcm saya ayah ngn mak pelarian dari sana datang malaysia atas perkim pada tahun 1980. saya sdr belum jejak ke tanah kelahiran keturunan saya tapi saya berazam akan pergi juga ke sana satu hari nanti.

arie_jb said...

same jgk mcm saya ayah ngn mak pelarian dari sana datang malaysia atas perkim pada tahun 1980. saya sdr belum jejak ke tanah kelahiran keturunan saya tapi saya berazam akan pergi juga ke sana satu hari nanti.

arie_jb said...

same jgk mcm saya ayah ngn mak pelarian dari sana datang malaysia atas perkim pada tahun 1980. saya sdr belum jejak ke tanah kelahiran keturunan saya tapi saya berazam akan pergi juga ke sana satu hari nanti..

arie_jb said...

same jgk mcm saya ayah ngn mak pelarian dari sana datang malaysia atas perkim pada tahun 1980. saya sdr belum jejak ke tanah kelahiran keturunan saya tapi saya berazam akan pergi juga ke sana satu hari nanti..