Tuesday, July 3, 2007

Rumah Sewa

Baru-baru ini aku terbaca keluhan seorang penghuni rumah sewa tentang housematenya yang baru. Rupa-rupanya bukan aku seorang yang mengalami situasi sebegitu, orang lain pun ada jugak haha. We are in the same boat man!

Lalu aku pun ingin cerita kat korang bahawa sejak aku berhijrah mencari sesuap nasi di Bangi ini, aku telah pun berpindah sebanyak 6 kali dalam masa 3 tahun.

1- SA7 Flat Seri Anggerik Seksyen 7 (1 Bulan)
Mula-mula jejak kaki di Bandar Baru BAngi, masa tu pukul 5.30 pagi baru sampai dari Kota Bharu dengan bas ekspress, aku menumpang rumah flat sewa member aku yang sedang belajar kat UNITEN. Sebulan je aku stay sebab depa nak pindah ke Balakong sebab ada kes amende ntah depan Limau Nipis.


2- Apartment Taman Tenaga (4 Bulan)
So ditakdirkan ada juga kenalan kepada member masa kat UTM dulu, tutor UPSI yang sambung master kat UKM stay sorang-sorang kat Apartment Taman TEnaga. Dia kata ok, lagipun dia duk sorang-sorang je pun bayar RM 500. So aku tong-tong la dengan member aku lagi sorang.

3- Taman Sri Langat Seksyen 5 (6 Bulan)
Ditakdirkan pula KEtua rumah nak kahwin lepas raya nanti, terpaksalah aku pindah cari rumah lain. So aku pakat-pakat dengan ofismate yang juga coursemate kat UTM dulu untuk stay rumah sewa sekali. Sorang stay kat Subang Jaya dengan family akak di, jauh. Sorang lagi stay kat Seremban, juga jauh. So kitorang setup rumah sewa baru di Taman Sri Langat.

4- Taman Seri Kenari Sungai Ramal Baru (8 bulan)
Tiba-tiba ada hal la pulak, housemate aku yang duk Seremban tu kena stay jaga mak cik dia sebab pak cik dia baru meninggal, takde sape jaga. Tinggal 2 orang sahaja, kitorang pun carila rumah sewa lain. Ada pulak kekosongan 2 bilik kat rumah staf satu ofis juga. Kitorang pun pindah ke Taman Seri Kenari.

5- Taman Seri Melor (18 bulan)
Masuk bulan ke enam kitorang tinggal, tiba-tiba Tuan rumah telepon katanya nak masuk semula rumah tu sebab kena transfer balik dari Kerteh ke Bangi. Dia bangi masa 2 bulan cari rumah lain. Pindah lagi kitorang, dapat rumah sewa di Taman Seri Melor, duduk bertiga. Namun apakan daya, Allah telah menemukan aku dengan jodohku. Aku pun nak kahwin bulan 8 ni insyaAllah. Housemate lagi sorang pun dah keluar sebab dah kawin bulan 6 baru ni. Tinggal lagi sorang dia kata takpe lagipun apartment dia dah nak siap bulan 9 ni.

6- Seksyen 7.
So aku pun nak pindah juga untuk kali ke-ENAM. Baru basuh rumah semalam, nak kena beli tikar getah. Rumah murah je.

Dan Insya'Allah jika umur panjang dan murah rezeki, lepas setahun mungkin aku akan pindah lagi hehe.

Sebenarnya kehidupan yang selesa bagi kita ialah bila kita hidup bersama dengan orang yang satu kepala dengan kita.Tapi bukan mudah nak kekalkan member-member yang satu kepala dengan kita masa kat kampus dulu, sebabnya:
1- Depa dah jumpa pasangan hidup dan dah kawin,
2- Depa dapat kerja kat tempat lain,
3- Depa sudah menjadi mayat isk..

Aku ada seorang sahabat masa kat UTM dulu, walaupun di awal tahun pengajian aku tak berapa rapat sangat, tapi bila dah masuk tahun akhir, kitorang semua jadi semakin rapat sebagai satu geng. Namun begitu beliau tekah pulang ke rahmatullah terlebih dahulu apabila terlibat dalam satu kemalangan jalan raya sewaktu balik ke kampung dekat Labis Johor.

Dalam 3 bulan yang lepas, aku pernah mimpi berjumpa dengan arwah dekat satu tempat, macam hentian teksi yang ada warung kopitiam. Aku menangis dalam mimpi tu sambil bertanya betul ke engkau ni. Pastu dia citer apa ntah aku pun lupa. Tapi yang aku ingat dia macam suruh kahwin banyak macam lebih dari empat hehe,ish biar betul. Bila aku terjaga baru aku sedar itu hanyalah mainan tidur.

Maka sebagai orang yang kira berpengalaman dalam menjalani kehiduan rumah sewa orang-orang bujangan, aku coretkan di sini bagaimana untuk mengatasi masalah ketika ingin mendirikan rumahtangga sewa orang-orang bujangan.

Cara yang paling mudah ialah dengan membuat perjanjian bertulis oleh ahli rumah sewa tentang peraturan dalam rumah sewa sebelum memasuki rumah. Sekiranya korang menjadi ketua rumah, itu lebih bagus, tapi kalu korang yang mencari bilik untuk disewa, itu nasib korang la dapat housemate yang camne.

PERATURAN RUMAH SEWA TAMAN SERI BERSERI-SERI
1- SEWA RUMAH
Korang mestilah bayar sewa pada awal bulan. Aku pun nak pakai duit juga.

2- SOLAT
Solat fardhu lima waktu mestilah didirikan di surau flat kat bawah tu je.Jika tak sempat, bolehlah berjemaah di rumah sama-sama. Pastu siapa bangun subuh dahulu, sila kejutkan yang lain.

3- KEBERSIHAN
TANDAS- Disebabkan takde tandas dalam master bedroom,so silalah tolong bersihkan tandas. Atau kita buat jadual kebersihan.
RUANG TAMU -Kalo kau baca paper/magazine/iklan tesco atau carrefour, silalah kemaskan di sudut bacaan.
TEMPAT LETAK KASUT - Ini bukan negara Barat, so sila buka kasut dahulu di luar rumah, kemudian baru angkat kasut masuk ke dalam rumah. Jangan malas sangat sampai masuk dengan kasut-kasut pastu bukak dalam rumah.
DAPUR - Kalau basuh sisa makanan, sila korek sisa makanan yang tersangkut kat sinki dan buang ke dalam beg sampah,jangan malas nak kutip sisa makanan last2 aku punya sinki tersumbat. Jijik konon, padahal pengotor nak mampos.
SAMPAH - Sampah paling lama 2 hari sekali cukuplah, tak perlulah nak tunggu ulat-ulat keluar baru nak buang huh!Kalau alang-alang nak buang sampah tu nanti, tolonglah buang kesemua yang dipanggl sampah. Toksah dok kirala ini sampah kau, ini sampah aku. Sebab sampah kau pun aku tolong buangkan.
HALAMAN RUMAH - Jika korang tinggal di rumah teres dan mempunyai halaman depan yang berumput (tak bersimen), korangkena collect maintenance untuk upah indon/india mesin rumput. Upah antara RM10-20 je.
BELAKANG RUMAH - Sesekali jengukla jugak halaman belakang rumah korang. Jika kawasan berumput atau berpotensi untuk tumbuh semak. Masukkan sekali dalam kos maintenance untuk mesin rumput jika korang malas nak cabut.
SILING - Bersihkanla sawang labah-labah kat siling rumah korang tu,melainkan korang memang bercita-cita nak jadi spider-man.

4- AURAT
Sila tutup aurat dengan sempurna. Aku harap korang dah tahu tentang batas-batas aurat lelaki dengan lelaki. Kononnya nak tunjuk cool la kalu pakai seluar boxer je depan housemate. Tak kisah la housemate ke rumah sendiri ke,walaupun itu rumah korang sendiri kalau ada orang datang maka korang wajib tutup aurat. Ingat aurat lelaki dengan lelaki ialah antara pusat dan lutut. Aku tak nak nanti ada orang datang ziarah rumah aku tengok ada orang pakai seluar pendek nampak lutut dalam rumah aku.

5- ROKOK
Korang ingat isap rokok cool? Tak cool beb. Aku benci pada rokok.

6- TELEVISYEN, RADIO, MUZIK
Kalo korang memang jenis yang suka berhibur, aku tak kisah asalkan bila nak masuk waktu, korang mula siap2 pergi mandi, ambil wuduk dan menuju ke surau yang terletak kat bawah tu je. Tapi kalo korang memang suka tengok rancangan hiburan, malam-malam tengok desperate housewife, rancangan reality show sampai waktu orang azan pun kau buat dek je. Korang boleh blah.

7- AIR DAN ELEKTRIK
Bila citer pasal bil air dan elektrik ni, ingat satu benda je iaitu Orang yang suka membazir itu bersaudara dengan setan.

8- ORANG LUAR (SEDARA MARA,KAWAN DARI LUAR)
Kalau korang nak ajak member korang datang atau depa saja datang nak melawat korang, sila bagitau aku. Sebab nanti aku nak korang cerita kepada mereka peraturan-peraturan dalam rumah ini.

9- MAJLIS TA'LIM
Kalau korang nak sewa kat rumah aku ini, korang kena bergilir-gilir baca ta'lim. Sebabnya aku tak nak jadi sombong bila aku je yang baca dan korang yang dengar. So kena gilir-gilir korang pulak yang baca dan aku yang dengar. Kita boleh mula dengan kitab fadhilat amal,nanti kita upgrade ke kitab-kitab lain seperti Riyadhus Shalihin, Sahih Bukhari dan Sahih Muslim.

10- Jagalah ADAB-ADAB semasa dalam rumah aku.
Antara perkara yang menyakitkan mata dan telinga aku ialah:-
- bila masuk rumah tak bagi salam
- bila ada orang bersiul, macam sial
- bila masuk jamban dengan kaki kanan
- bila minum air berdiri
- bila orang tak menghormati azan yang dilaungkan dengan bunyi tv yang kuat
- bila pakai seluar pendek nampak lutut dalam rumah aku
- bila pakai dan buka kasut dalam rumah. Habis berpasir dalam rumah.

SO, sekiranya korang setuju dengan syarat-syarat tersebut di atas. Aku dengan berbesar hati menerima korang sebagai housemate aku.

p/s: Alangkah bagusnya jika aku praktik kaedah ini semasa aku menubuhkan rumah sewa aku dulu. Disebabkan aku assume semuanya ok, akhirnya aku juga yang terpaksa makan hati berulam jantung. Susah beb nak tegur member sendiri, nak kata pun salah, tak kata pun salah. Namun syukur pada yang Kuasa, hari ini aku berpindah ke rumah sewa aku yang baru, tinggal seorang diri selama sebulan lebih lagi sebelum aku membawa pulang 'housemate' aku yang istimewa, yang akan melengkapkan kehidupan aku.

1 comment:

Mohd Nor Quiyyum said...

haha.. gile la peraturan mengalahkan masuk sbp..